Katselen vuotta taaksepäin, palaan syksyyn 2014. Oli yhtä kaunista kuin
tänäkin syksynä, mutta syksy 2014 toi uusia tuulia elämääni, tulin valituksi
ylemmän ammattikorkeakoulun opintoihin Tampereen ammattikorkeakouluun. Aloitin
opinnot avoimin ja uteliain mielin. Minulla on reilun kymmenen vuoden
työkokemus ohjaajan tehtävistä. Olen toiminut pitkään
mielenterveysavopalveluissa ja nyt olen ohjaajan toimessa vanhuspalveluissa.
Pohjakoulutukseni on sosionomi (AMK). Työni vanhuspalveluissa on mielekästä ja
toimintaympäristön muutokset sekä haasteet innostivat minua opiskelemaan.
Tavoitteeni ylemmän amk-opintojen suorittamisessa oli syventää ja laajentaa
osaamistani erityisesti kehittämis- ja asiantuntijatehtävien suuntaan.
Opintoihin hakiessa olin hoitovapaalla ja näin hienon mahdollisuuden yhdistää
hoitovapaa ja opiskelu. Tässä vaiheessa kiitän perhettäni sekä läheisiä. Ilman
sosiaalisenverkoston tukea opiskelun ja pienen lapsen äitiyden yhdistäminen ei
olisi käytännössä ollut mahdollista, ei ainakaan näin hienosti, kuin koen
kuluneen vuoden sujuneen. Minun kohdallani tämä yhdistelmä toimi loistavasti! Opinnot
ovat vastapainottaneet kotona olemista pitämällä minut ajan tasalla työelämästä
ja samalla olen voinut olla pienen lapsen kanssa kotona, mikä on ollut minulle
ensiarvoisen tärkeää.
Innostumisen lähteenä erityisesti johtamisen opinnot
Mennyt vuosi on ollut äärettömän antoisa; oivalluksia, oppimista, uusia
ihmissuhteita ja verkostoja. Olen saanut vuoden varrella enemmän eväitä
työelämän haasteisiin, kuin osasin odottaakaan! Erityisen hyödylliseksi olen
kokenut syventäviin ammattiopintoihin kuuluvat johtamisen opinnot, jotka
laaja-alaisesti ovat käsitelleet johtamisen eri osa-alueita. Päällimmäisenä
ovat mielessäni strateginen- ja prosessijohtaminen. Niiden avulla voidaan
vaikuttaa suunnitelmallisesti ja pitkäjänteisesti toiminnan tehokkuuteen ja
laatuun sekä työyhteisön yhteiseen työssäjaksamiseen. Mielestäni
työssäjaksamisen tärkeyttä ei voikaan liiaksi korostaa sosiaali –ja
terveysalojen vaativilla työkentillä, etenkään tässä tiukkenevassa talouden
tilanteessa. Työtä, jota tehdään sydämellä ja osaamisella, se työ ansaitsee
laadukasta johtamista, mm. osaamisen johtamista. Talousjohtamisen opinnot
puolestaan haastoivat minut pohtimaan tarkemmin talouden ja toiminnan välisiä
yhteyksiä. Voin todeta, että johtamisen opintojen summana voidaan aikaansaada
yhä vaikuttavampaa työtä eli sitä, mikä on sosiaali- ja terveysalojen työn
ydin; tuottaa lisäarvoa asiakkaalle. Muun muassa näiden teemojen ympärille
minulla on terveyden edistämisen opintojen kautta ollut mahdollista pysähtyä ja
syventyä.
Varaa aikaa, opintopisteet eivät kerry itsestään
Terveyden edistämisen opinnot vaativat runsaasti etätyöskentelyä, tämän voi
laskea yksinkertaisella matematiikalla. Yksi opintopiste on määritelty
vastaamaan noin 27 opintotuntia. Jos koulutuksen 90 opintopistettä jaetaan
arvioiduilla opintokuukausilla (14), on kuukautta kohden suoritettavana noin
6,5 opintopistettä. Tämä on opintotunneiksi muutettuna noin 150h/kk, ja tästä
tuntimäärästä on jo vähennetty kuukausittain toteutuvat noin kolme lähiopetuspäivää.
Itsenäisen opiskelun tuntimäärää pohtiessa on selvää, että omaan kalenteriin on
varattava muutakin opintoihin liittyvää aikaa, kuin lähipäivät. Omalla kohdalla
opinnot pääsivät alkuun yllättämään ”rankkuudellaan”. Tätä en kuitenkaan koe
negatiivisena asiana. Kyse on ylemmän korkeakoulun opinnoista, joista minulla
ei ollut aikaisempaa kokemusta. On selvää, että näissä opinnoissa liikutaan
erilaisella tasolla, kuin esimerkiksi erikoistumisopinnoissa. Vastavuoroisesti
opintojen suorittaminen kokonaisuus kerrallaan on ollut palkitsevaa ja
alkushokin jälkeen innostuin uudestaan! Henkilökohtainen opetussuunnitelma
hopsi, jota käydään läpi tutoropettajan kanssa, tuki minua opintojen
suorittamisessa ja kannusti eteenpäin. Huomioitavaa myös on, että jokaisen oma
historia ja osaaminen ovat pohja opiskeluille, joten ajankäyttö opintoihin on
hyvin yksilökohtaista.
Tiimityöskentely ja laajat työelämälähtöiset tehtävät – opintojen suola
Itsenäistä opiskelua 150h kuukaudessa, mitä ihmettä se sitten oikein on
ollut? Suuri osa tästä tuntimäärästä on työstetty opiskelutovereiden kanssa
yhteistyössä tiiminä. Yksi palkitsevimmista kokemuksista onkin ollut saada
työskennellä tiimissä, jossa on ollut vahvaa osaamista ja työkokemusta minulle
vieraammista sosiaali- ja terveysalan työympäristöistä. Tiimityö on ollut
kantava voimavara myös opintojen ajoittain kiivaassa etenemistahdissa, olemme
yhdessä olleet enemmän! Opintoihin liittyvät laajat tiimitehtävät ovat
mahdollistaneet monipuolisia tutustumisia työelämän toimijoiden organisaatioihin.
Näiden tiimitehtävien myötä opintojen työelämälähtöisyys on korostunut. Tämä on
ollut mielestäni mitä antoisimpia tapoja oppia ja laajentaa omaa ymmärrystä;
yhdistää teoriatieto käytännön toimintojen kautta. EFQM –laatupalkintomallin
käytäntöön viemisen kokemuksia pääsimme tiimissämme haastattelemaan Fujitsu
Finland Oy:lle ja strategisen johtamisen oppia olimme tervetulleita hakemaan
Lempäälän kunnasta. Molempiin organisaatioihin vielä kiitokset näistä
antoisista vierailuista!
Työelämälähtöinen opinnäytetyö on iso osa opintoja ja aihetta kannattaa
pohtia jo etukäteen. Idea aiheesta saa ”lihaa luidensa” ympärille opintojen
edetessä ja työstäminen on mahdollista heti opintojen alkutaipaleella, mikä
edesauttaa opintojen suorittamista aikataulussa. Minulla on ollut mahdollisuus
tehdä opinnäytetyötä, sekä myös muita opintoihin liittyviä tehtäviä omalle
työorganisaatiolle, Kangasalan palvelutalosäätiölle. Siellä opintoihini on
suhtauduttu kiinnostuneesti ja tuettu opintojeni mahdollistumisessa, jonne
lähetänkin kiitokset; olette motivoineet minua opinnoissani entisestään!
katse tulevaisuuteen
Opinnot ovat loppusuoralla ja yksi omanlaisensa vaihe elämässäni on
jäämässä taaksepäin. Töihin paluu on jo odottamassa, jota katselen näiden
opintojen jälkeen ihan uusin silmin. Mitä sitten otan mukaani näistä
opinnoista? Mielettömän määrän osaamispääomaa ammattilaisena, uusia verkostoja
ja muistitikullisen materiaalia; lähteitä, tuoretta tutkimustietoa, teoriaa,
linkkejä… Näitä tulen hyödyntämään omassa työskentelyssäni sekä jakamaan
työyhteisössä koko organisaation toiminnan eduksi. Mikä on ehkä kuitenkin
tärkeintä, minkä saan mukaani; halun oppia koko ajan lisää ja tavan seurata
ajankohtaista tutkimustietoa, myös kriittisesti, ja hyödyntää näitä asioita
jatkossakin. Siitä huolimatta, että nämä opinnot ovat käytännössä
loppusuoralla, opiskelu ei siis pääty tähän. Omalla tavallaan opiskeluista
tulee minulle varmasti hyvä pitkäaikainen ystävä matkalle työelämään, yhdessä
olemme valmiita haasteisiin! Opiskelu auttaa jaksamaan työssä, innostaa,
haastaa positiivisesti ja on yksi tärkeimmistä keinoista, jonka avulla voimme
luoda toimivampia sosiaali- ja terveyspalveluita. Tavoitteeni terveyden
edistämisen opintojen suhteen on täyttynyt yli odotusteni. Päämäärä, eli
tutkinnon suorittaminen, ei ole ollut tärkeintä, vaan matkan teko: oppimisen
prosessi. Koen siirtyneeni osaamisessani uudelle tasolle. Opinnoista vastaavat
alansa osaavat ja opiskelijoita innostavat opettajat. Tunnen olleeni yksi etuoikeutetuista,
koska minulla on ollut mahdollisuus ammentaa heidän osaamista. Voin suositella!
Johanna Alanen 19.10.2015
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti