Tiimityöskentely opiskelumenetelmänä
oli itselleni uusi mielenkiintoinen ja antoisa kokemus. Tiimien muodostaminen
sosiaali- ja terveydenhuollon eri työelämätaustaisista ja koulutuksen omaavista
opiskelijoista tarjosi opintokokonaisuuksien oppimistehtäviin erilaisia
näköaloja kulloinkin käsiteltävään aiheeseen. Tiimissä jokainen opiskelija sai
jakaa ammatillista osaamistaan ja tietoaan muiden tiiminryhmäläisten käyttöön.
Opetusmenetelmänä tiimityöskentely lisäsi ryhmän jäsenten vastuuta hoitaa
itselle annettu tehtäväalue yhteisen päämäärään saavuttamiseksi eli saada
kyseinen oppimistehtävä valmiiksi. Toisaalta tiimityöskentely antoi myös voimaa
ja tarjosi ryhmän kannustusta omien opintojen edistymiselle. Tiimityöskentely
opettaa ja vahvistaa opiskelijan vuorovaikutustaitoja, joustavuutta, toisten
ryhmän jäsenten huomioimista, ongelmanratkaisutaitoja, päätöksenantokykyä sekä
mahdollisuuden saada ja antaa vertaistukea ja arviointia omasta osaamisestaan
ja toiminnastaan tiimissä. Haasteellisinta ja opettavaisinta tiimityöskentelyssä
oli tiimin puheenjohtajana toimiminen. Puheenjohtajan roolissa toimit tavallaan
tietyn ajan oman opiskelijatiimisi vetäjänä ja motivoit muita tiimin jäseniä
oppimistehtävään liittyvään aktiiviseen työskentelyyn sekä koordinoit tiimin
työskentelyä eteenpäin, vaikkakin oppimistehtävän työskentelyn eri vaiheet ovat
ennalta tiimikokouksissa yhteisesti sovittuja. Tiimityöskentely oppimismenetelmänä
on mielestäni suoraan siirrettävissä tämän päivän työelämään, jossa
tiimityöskentelytaidot ovat eduksi ja niitä todella tarvitaan.
Opintokokonaisuudet terveyden edistämisen koulutusohjelmassa olivat mielenkiintoisesti laadittuja. Osa opintokokonaisuuksista oli laajempia ja osa muodostui pienemmistä osakokonaisuuksista. Oppimistehtävät olivat haasteellisia, mutta uusien näkökulmien etsiminen ja pohtiminen sekä kirjallinen raportointi oli mielekästä ja oman oppimisen kannalta tehokkaampaa ja tuloksellisempaa kuin kirjasta ”yksittäiseen tenttiin pänttääminen”. Oppimistehtävissä painottui käytännön työelämälähtöisyys ja teorian yhteensopivuus, joka osaltaan tarjoaa mahdollisuuden opiskelijalle etsiä uusia näkökulmia ja vaihtoehtoja käsiteltävään aiheeseen. Oppimistehtävissä olivat myös läsnä tutkiva ja kehittävä työote, mikä huipentui opiskelujen lopussa toteutettuun itsenäiseen opinnäytetyöhön. Opintokokonaisuuksista mikään ei sinällään ollut liian raskas. Tosin opiskeleminen vaatii aina voimavaroja ja toisinaan aikataulutus oman työn, perheen ja muun elämän ohessa saattaa aiheuttaa lievää kuormitusta, mutta se juuri onkin aikuisopiskelijan elämän ”juju” ja ”nautinto”.
Opetus koulussamme on
ollut erinomaisen ammattitaitoista ja jokainen opettaja on ollut selkeästi oman
aiheensa takana. Luennot ovat olleet mielenkiintoisia ja vastavuoroisia.
Opettajat ovat tehneet kaikkensa oppilaidensa eteen ja ihmisiä kun kaikki
olemme, joskus tapahtuu odottamattomia tilanteita, jotka eivät kuitenkaan ole
muodostuneet ylipääsemättömiksi ongelmiksi vaan aina on löytynyt ratkaisu
jokaiseen pulmaan. Opettajat ovat olleet helposti lähestyttäviä ja koulu
opiskeluympäristönä mielekäs. Ajoittain koulun hallintokoneisto ja sen
päätökset saattavat tuntua opiskelijoista liian jähmeiltä mutta, ehkäpä
silläkin on tarkoituksensa ison organisaation rattaiden pyörimisen turvaamisessa.
Kehittämisehdotuksissa ylemmän
ammattikorkeakouluopiskelijana toivoisin lisää opetusta sosiaali- ja
terveydenhuollon lainsäädännöstä ja esimerkiksi esimiestehtäviin liittyvistä
lainsäädännöllisistä säädöksistä ja velvoitteista. Sekä
yhteistyömahdollisuuksien ulottamista enemmän opiskelijoiden taustalla olevien
työelämän edustajien suuntaan. Ikään kuin aktivoida ja haastaa heitä mukaan
opintokokonaisuuksiin (itselläni
mieleen tuli Kansaneläkelaitos).
Opinnäytetyö on ollut tärkeä
ja merkityksellisin asia omassa opiskelussani, kuten kaikille opiskelijoille
omansa. Ohjaavan opettajan ohjaus on toiminut kiitettävästi ja ohjeistusta on
saanut nopeasti. Itselleni erityisesti sähköpostin kautta tapahtunut ohjaus on
ollut tärkeää, koska välimatka kodin ja koulun välillä on pitkä ja
henkilökohtaista tapaamisaikaa molempien (opettajan ja opiskelijan välillä) henkilökohtaisen
työn vuoksi hankala järjestää. Toisaalta henkilökohtainen tapaamisaika ei aina
olisi ollut edes tarkoituksenmukaistakaan. Sähköpostitse kysymykset ja myös
ohjaavan opettajan antamat vastaukset on voinut käsitellä kummankin
aikataulutukseen parhaiten soveltuvalla tavalla. Opinnäytetyöhön liittyvä
opiskelija opponointi ja muiden ohjaavien opettajien antama tutorointi on ollut
hyvänä vertaistukena ja ohjeistuksena oman opinnäytetyöprosessini eri
vaiheissa. Tulevaisuuden kannalta opiskelijoille voisi enemmän tähdentää opiskelujen
alkuvaiheessa opinnäytetyön tekemisen merkitystä, sillä valmistumisajankohta
tulee aina kuitenkin jollain tavalla yllättäen. Opinnäytetyöprosessiin voisi
myös liittää pienen kertauskurssin kirjallisen raportoinnin ohjeistukseen,
sillä konkreettinen käytännön luento voisi helpottaa raportointiohjeiden selkeyttämistä
ja ymmärrettävyyttä.
Kokonaisuudessaan opiskeluaikani on ollut minulle valloittava ja muistoja antava kokemus. Yksi unelma on saavutettu ja opinnot ovat vahvistaneet ja lisänneet omia ammatillisia valmiuksiani sekä ammatillista kasvuani Tarjoten runsain mitoin sitä pääomaa, jota opintojeni alkuvaiheessa halusin etsiä ja löytää. On ollut hienoa kuulua tähän joukkoon ja ryhmään, etsiä rajojaan ja löytää niitä ja huomata ettei esteitä ollutkaan. Oli vain tahtoa saavuttaa ja viedä mukanaan repullinen tai kaksi, kenties useampikin tätä oppimisen riemua ja ammatillisia eväitä tulevaan.
Lämpimin ajatuksin Anne
W
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti