"On tultu vastaan
silloin, kun sille on ollut tarvetta". Tämä lause painui mieleen Sirkkaliisa
Virtasen kokemuksellisesta puheenvuorosta. Mikä rikkaus työpaikassa olisikaan:
joustavuutta ja erilaisten elämäntilanteiden huomioimista. Tietäisi, mieleeni sanavalinnoillamme
että työpaikalta löytyisi ymmärrystä ja halua tukemiseen silloin, jos sitä
tarvitsisi. Mutkatonta tämä ei kuitenkaan ole. Tämä asettaa haasteita niin
esimiehelle, kuin koko työyhteisöllekin. Miten työyhteisöstä saadaan niin vahva
ja kypsä, että tämä ymmärretään kaikkien vahvuudeksi? Ettei kävisi niin, että
osa-aikaista työaikaa tekeviä moitittaisiin, vaan ymmärrettäisiin se työpaikan
joustavuudeksi, josta me kaikki voimme joskus hyötyä.
Aamupäivän puheenvuoroissa
punainen lanka oli kieli sosiaalisen todellisuuden rakentajana. Kuinka
tavoilla ilmaista asioista, vaikutamme muidenkin käyttäytymiseen. Kuinka sanoista
rakennetaan käsitteitä, ja miten käsitteet johtavat ajattelua ja sitä kautta
toimintaa? Miten toivoa annetaan ja mitä on välittävä kuunteleminen? Yhteiseen
tarinaan pääseminen ja sen rakentaminen eteenpäin, ovat mielenkiintoisia ja
haasteellisia tehtäviä asiakastyössä ja henkilöstöjohtamisessa yhtälailla.
Yhteisen kuvan muodostaminen ja parhaiden ratkaisujen muotoilu edellyttävät
toimivaa vuorovaikutusta, aitoa kiinnostusta ja todellista ammattiosaamista. Vuorovaikutuksen
keskeisyys, tunteet motivoivana voimana, luottamuksen rakentaminen ja
myönteisyys olivat Tuula Holjan ohjeita ratkaisu- ja voimavarakeskeisyyteen,
jotka ovat sovitettavissa myös ikäjohtamiseen. Johtamisen vaatimuksina Holja piti kaikkein keskeisimpänä
reflektointia. Reflektointia tulisi sitouttaa tekemiseen, oppimiseen, uusien
teorioiden käsitteellistämiseen ja testaamiseen. Johtajuudessa huomioidaan,
mitä uutta on ja miten asioita tarvitaan, että tulee onnistumisia.
Käytännön ohjeina johtajalle:
-
aitoa
välittämistä, positiivisten tunteiden välittämistä,
-
selviä
tavoitteita, seurantaa esim. kehityskeskusteluiden muodossa
-
vuorovaikutuksen
tulisi olla avointa ja valaa uskoa tulevaan
-
kannustaa
muita löytämään potentiaalinsa ja vahvuutensa
-
tulisi
sallia virheet ja epäonnistumiset ja ottaa niistä opiksi
-
johtaa
tulisi aina omalla esimerkillä
Työelämän vastaantulevissa
ongelmissa henkilöstöasioissa olisi syytä ensin selvittää ja tarkentaa onko
pelisäännöt kunnossa ja onko pelisäännöt kaikille selvät. Hän kannusti
kehittämistavoitteiden seurantaan ja poikkeamaan välillä pois omalta
epämukavuusalueelta. Lopuksi elämänasennetta siivittämään arkea: ”Olipa kerran
pessimisti, jolla oli optimistijolla, jolla hän purjehti aina hyvällä tuulella”.
Iltapäivä alkoi
innostavalla tavalla pohtia omaa ikäkäsitystään, ikään kohdistuvia
stereotypioita ja eri sukupolviin kohdistuvia näkökulmia. Tämä laittoi meidät
pohtimaan, mitkä asiat vaikuttavat oman ikänsä määrittämiseen. Mielestämme ikäkäsitykseen vaikuttavat sekä
henkilökohtaisen elämän kokemusmaailma ja työuran eri vaiheet. Ikäkäsitykseen
vaikuttavat henkilön persoonalliset ominaisuudet, vaikka elämänkaariteoriat
ovat nykypäivänäkin varsin valideja. Voidaan todeta, kuten Koivula ja Grönroos
totesivat, ettei iästä ole syytä tehdä numeroa.
Aikaisemmin työpaikoilla ajateltiin
ikäjohtamisen olevan lähinnä ikääntyvien työntekijöiden työssä jaksamisen
käsittelyä. Tästä ikäjohtamisen ajatus on vuosien saatossa laajentunut
erilaisten työntekijöiden kokonaisvaltaiseen johtamiseen ja heidän
hyvinvointinsa tukemiseen. Johtajan on oltava selvillä omasta
ikäkäsityksestään, jotta se ei vaikuttaisi rajaavasti hänen työskentelyynsä
työntekijöidensä kanssa. Johtajan on
ymmärrettävä historia työntekijöiden kokemusmaailmasta ja pystyä vastaanottamaan
avoimena tulevaisuuden mahdollisuudet.
Ulla, Minna ja Susannaa
olivat saapuneet Jyväskylästä TAMK:n tulevaisuusseminaariin. Kliinisen
asiantuntijuuden opiskelijat odottivat päivältä ”peilejä johtamiseen”. Naiset
pohtivat hiljaisen tiedon siirtämistä sekä arvostamista. Omassa työssä ratkaisu-
ja voimavarakeskeisyyden toteutumisen kannalta voivat esteenä olla
tietotekniikka ja asiakkuudelle valmiiksi mallinnetut lomakkeet. Silloin on
pakko kysyä valmiita kysymyksiä ja pyrkiä muottiin istuviin vastauksiin. Naiset
olivat sitä mieltä, että asiantuntija ei ole asiakkaan paras asiantuntija ja
tämän tulisi näkyä. Johtamiseen naiset pitivät mielenkiintoisena tulokulmana
ohjaavaa ja valmentavaa otetta. Iltapäivän arpajaiset olivat piste i:n päälle,
kannatti lähteä Tampereelle!
teksti: Tiimi Kipinä kuva: Arja Hautala
teksti: Tiimi Kipinä kuva: Arja Hautala
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti