Kotitori
on vuodesta 2009 helpottanut tamperelaisten ikäihmisten selviytymistä kotona.
Toiminta-ajatuksena on ”kaikki saman katon alta” asiakkaan tarpeiden
mukaisesti. Asiakkaan tarpeet kartoitetaan kuuntelemalla, sillä asiakas itse on
paras asiantuntija omien tarpeiden hahmottamisessa. Ratkaisukeskeinen toiminta
on aktiivisessa käytössä Kotitorilla, osataan esittää oikeita kysymyksiä ja
ollaan läsnä asiakkaan tilanteessa. Tämä on tuonut toivottua tulosta, sillä
asiakkailta on tullut suurta kiitosta Kotitorin toiminnasta. Asiakkaat ovat
kokeneet tulleensa kuulluiksi juuri sellaisena kuin he ovat.
Asiakastyytyväisyyskyselyissä Kotitorin Puutarhakadun toiminta onkin saanut
jatkuvasti yli nelosen keskiarvon, arvosteluasteikon ollessa 1-5.
Kotitorin
toiminnassa on panostettu matalan kynnyksen luomiseen, mikä on onnistunut
mainiosti. Kotitorilta asiakas saa tietoa 3. sektorin, yksityisen ja kaupungin
tarjoamista palveluista. Samalla asiakasta neuvotaan Kelan ja
kotitalousvähennysten sekä muiden huomioitavien asioiden kanssa.
Hyvään
ja kannattavaan tulokseen vaaditaan motivoituneita työntekijöitä. ”Sallivassa ja
innostavassa ilmapiirissä on ihana tehdä töitä yhdessä”, kertoo iloisena haastateltava
Kotitorin työntekijä Jenni Leijo. Kotitori on Leijon mukaan mielenkiintoinen
työpaikka, missä saa olla mukana kehittämässä toimintaa. Jokainen työntekijä
kasvaa toisensa mukana, ”yksin ei ole mitään”, epätäydellisyyden salliminen
helpottaa myös asiakkaiden puutteellisuuden ymmärtämistä. Näistä tekijöistä
saadaan luotua lämmin ja houkutteleva ilmapiiri Kotitorin tiloihin, mikä
välittyy asiakkaallekin.
Kotitori
on monimutkainen konsepti, missä on mukana monta organisaatiota. Siitä
huolimatta Kotitorin uudenlainen johtamistyyli saa Leijon kiitokset, sillä
monelta suunnalta tuleva johtaminen antaa eväät parempaan työtulokseen. Monen
eri ihmisen silmät ja korvat hahmottavat erilaisia asioita, mikä luo rikkauden
johtamiseen ja ohjaamiseen. Silti jokaisen työntekijän mielipidettä
kuunnellaan, mikä on avain työntekijän arvostukseen.
Kotitori on ollut monen ikäihmisen pelastus, täältä
asiakas on saanut kuuntelua ja ymmärrystä! Ja ennen kaikkea Tampereen kaupunki
on ollut tyytyväinen, sillä Kotitori on ostettu palvelu ja kannattavuusluvut
kiinnostavat. Kotitori onkin todella kannattava konsepti, se on tuonut
kaupungille miljoonan säästöt, joten ei ole ihme, että tällainen malli herättää
mielenkiintoa muissa kaupungeissa.
Teksti: Laura Sylve
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti